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Piccadilly Circus enero 12, 2010

Posted by christian saucedo in City.
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Ciudad. Londres

País. Reino Unido

Web.

Imágenes. http://www.flickr.com // Tom Cotter

Video. http://www.youtube.com/watch?v=cLsYQQtQT1I

Vía. http://en.wikipedia.org/wiki/Piccadilly_Circus

Descripción

Fue construido en 1819 para conectar Regent Street con la principal calle de compras, Piccadilly (la palabra “circus” se refiere a un “espacio circular abierto en una intersección de calles”), y actualmente enlaza directamente con los teatros en Shaftesbury Avenue así como con the HaymarketCoventry Street (en dirección a Leicester Square) y Glasshouse Street. Su proximidad a las principales zonas de compras y entretenimiento, su situación céntrica en el corazón del West End, y el hecho de ser la mayor intersección de tráfico han hecho de Piccadilly Circus un importante punto de encuentro y una atracción turística en sí misma.

Esta intersección es conocida por sus grandes pantallas de vídeo y sus carteles publicitarios de neón, montados en el edificio situado en la esquina que da a la cara norte, así como por la fuente en memoria de Shaftesbury y la estatua conocida como Eros (llamado en ocasiones El Ángel de la Caridad Cristiana, y que en realidad es Anteros). Está rodeado por gran cantidad de edificios destacables, incluyendo el London Pavilion y el Criterion Theatre. Bajo la plaza se encuentra la estación de Piccadilly Circus del Metro de Londres.

Historia de Piccadilly Circus

Piccadilly Circus conecta con Piccadilly, término que aparece por primera vez en 1626 para nombrar una casa, Pickadilly Hall, perteneciente a Robert Baker, un sastre famoso por vender piccadills o piccadillies, términos usados para denominar varios tipos de collares. La calle era conocida como Portugal Street en 1692 en honor a Catalina de Portugal, la esposa del Rey Carlos II de Inglaterra, pero ya era conocida como Piccadilly hacia 1743. Piccadilly Circus fue creado en 1819, para la unión con Regent Street, que estaba siendo construida por aquel entonces en base al proyecto de John Nash en el lugar en que se encontraban una casa y un jardín pertenecientes a Lady Hutton. El cruce pierde su forma circular en 1886 con la construcción de Shaftesbury Avenue.

La unión de estas calles ha soportado un flujo de tráfico muy denso ya desde su construcción, ya que se sitúa en el centro de Theatreland, el principal distrito de teatro deLondres, y soporta el tráfico saliente de Piccadilly, al que Charles C. B. Dickens, hijo de Charles Dickens, describió como “Picadilly, la gran vía que va de the Haymarket yRegent Street al oeste de Hyde Park Corner es lo más parecido al bulevar Parisino del que Londres puede alardear.”

La Estación de metro de Piccadilly Circus fue abierta el 10 de marzo de 1906 en la Línea Bakerloo, y en la Línea Piccadilly en diciembre de ese año. En 1928 la estación fue en gran parte reconstruida para soportar un incremento de tráfico.

Debido a su proximidad a Soho, el circo fue un punto de encuentro importante en la oscura historia de los homosexuales en Gran Bretaña, especialmente como un foco de prostitución y encuentros informales. Cuando Alfred Kinsey visitó Londres para estudiar las actitudes sexuales Inglesas, pidió ser llevado por un tour sexual a Soho. El mundo en torno a Piccadilly Circus y Leicester Square le asombraron. Comparando Londres con las culturas sexuales de Centroamérica, Kinsey afirmó que nunca había visto tanta prostitución callejera, a excepción de La Habana.

Los primeros anuncios eléctricos de la intersección aparecieron en 1910, y en 1923 se colocaron las vallas publicitarias eléctricas en la fachada del London Pavilion. Los primeros semáforos fueron instalados el 3 de agosto de 1926 en la intersección.

La Fuente en Memoria de Shaftesbury (“Shaftesbury Memorial Fountain”, en inglés) de Piccadilly Circus fue erigida en 1893 para conmemorar los trabajos filantrópicos deAnthony Ashley-Cooper (VII conde de Shaftesbury. Durante la Segunda Guerra Mundial, la estatua situada encima de La Fuente en Memoria de Shaftesbury, fue reemplazada por vallas publicitarias, hasta 1948, cuando fue devuelta. Durante los trabajos de reconstrucción del “circo” en los pasados años 80, la fuente entera fue trasladada del centro de la unión, al principio de Shaftesbury Avenue, hasta su posición actual, en la esquina sureste.

Localización y lugares de interés

Piccadilly Circus está rodeada por varias de las principales atracciones turísticas, incluyendo el memorial a Shaftesbury, el Criterion Theatre, el London Pavilion y varias tiendas al por menor importantes. En el área se sitúan numerosos clubes nocturnos y bares, así como el vecino Soho, incluyendo el antiguo club Chinawhite.

Letreros de neón y la pantalla de Coca-Cola

Piccadilly Circus suele estar rodeada por publicidad iluminada situada en los edificios desde 1900, no obstante un único edificio, denominado el edificio de la esquina noroesteentre Shaftesbury Avenue y Glasshouse Street, la tiene ahora. Este lugar no tiene nombre actualmente (referido usualmente como Monico por el Café Monico que solía estar en ese sitio); su dirección es 44/48 Regent Street, 1/6 Sherwood Street, 17/22 Denman Street y 1/17 Shaftesbury Avenue, y es propiedad de Land Securities Group desde ladécada de 1970.

La señal más cercana usaba bombillas incandescentes, que fueron reemplazadas por lámparas de neón, así como señales en movimiento (había un gran reloj de Guinness). Durante un corto período de tiempo se usaron proyectores digitales para la señal de Coca Cola, durante los recientes 2000 se puede ver un movimiento gradual con pantallas de LED. El número de señales se ha visto reducido con el paso de los años debido al incremento de los costes económicos.

El lugar tiene cinco pantallas publicitarias iluminadas sobre tres largas unidades de anuncios, de cara a Piccadilly Circus en la cara norte, ocupadas por BootsBurger King yGAP y una mezcla de pequeños anuncios, restaurantes y edificios de oficinas de frente a las otras calles. En Septiembre de 2003Coca Cola reemplazó su antiguo panel iluminado y el sitio formalmente ocupado por Nescafé con una pantalla de vídeo LED avanzado que se curva alrededor del edificio. Debajo de la señal de Coca Cola, estánSanyoTDK, junto con las de McDonald’s LED. A la izquierda se encuentra el panel de Samsung, que fue actualizado de neón a LED en 2005.

Vodafone también tiene una señal en la azotea de Coventry House de cara a Piccadilly Circus. Además del logotipo de la compañía, la señal muestra mensajes personales que pueden introducirse desde la web de Vodafone y que son mostrados a cierta fecha y hora.

Memorial a Shaftesbury y Eros

En el costado suroeste del Circo, movida desde su posición central original, se encuentra la fuente memorial al Monumento de Shaftesbury, erigida en 18921893 para conmemorar los trabajos filantrópicos de Lord Shaftesbury. La estatua de Alfred Gilbertrepresenta una estatua desnuda en vuelo, oficialmente conocida como El Ángel de la Caridad Cristiana. Popularmente conocida comoEros tras el mítico Dios Griego del Amor. La estatua se ha convertido en un icono de Londres, y una ilustración de la estatua se usa como símbolo del periódico Evening Standard y aparece en el logotipo del periódico.

Adelantada tecnológicamente a su tiempo, esta escultura fue la primera en ser tallada en aluminio, y está fijada a una fuente de bronce que inspiró a Gilbert lo motivos marinos de la figura. La estatua originalmente apuntaba con su arco al norte, hacia Shaftesbury Avenue. No obstante, durante la Segunda Guerra Mundial la estatua fue retirada por seguridad, y cuando fue devuelta su arco fue arreglado apuntando al sur, hacia Lower Regent Street.

El uso de una figura desnuda en un monumento público generó controversia en el momento de su construcción, pero fue bien recibida por el público en general. El Magazine of Art lo describió como, ‘”…un fuerte contraste con la fealdad general de nuestra escultura urbana,… un trabajo que, mientras embellece uno de nuestros espacios abiertos hasta ahora solitarios, debería hacer mucho por la elevación del gusto popular por la escultura decoratica, y servir para liberar a la metrópolis de cualquier adicción del viejo orden de las monstruosidades monumentales.”‘

Popularmente se cree que la estatua representa a Eros, pero el propósito original era representar la imagen de su hermano gemelo, Anteros, como confirman los registros contemporáneos del distrito ciudadano de Westminster. El escultor Albert Gilbert ya había esculpido una estatua de Anteros, y cuando se le encargó la Fuente en Recuerdo a Shaftesbury, eligió el mismo tema, que como “Dios del Amor Desinteresado” se pensaba indicado para representar al filantrópico 7° Conde de Shaftesbury. Gilbert definió a Anteros como el ‘amor reflexivo y maduro, por oposición a Eros o Cupido, el tirano frívolo’. El modelo para la escultura fue el ayudante de estudio de Gilbert, un italiano de 16 años, Angelo Colarossi (nacido en 1875). La fuente, en su localización original, situaba a Anteros apuntando al sur con su arco hacia Wimborne St Giles en Dorset, donde estaba el condado rural del conde. La flecha apuntaba su tiro también hacia Shaftesbury Avenue.

Cuando el Monumento se inauguró hubo muchas protestas. Algunos pensaban que estaba situado en una parte vulgar de la ciudad (la zona de los teatros), y otros que era demasiado sensual como un homenaje a un respetable conde popular por su sobriedad. Algunas de las objeciones se atenuaron rebautizando la estatua como el Ángel de la Caridad Cristiana, que era la aproximación más cercana que se pudo inventar en un contexto cristiano para definir el papel de Anteros en el Panteón griego. Pero este nombre nunca llegó a ser ampliamente conocido, y el nombre original regresó, erróneamente acortado a Eros, con el significado del Dios del Amor Sensual, muy inapropiado para conmemorar al Conde, pero bastante oportuno como metáfora de la carnalidad del cercano vecindario londinense del Soho.

Criterion Theatre

El Criterion Theatre, un edificio destacado de grado II, se encuentra en la cara sur de Piccadilly Circus. Aparte de la zona de la taquilla, el teatro entero, con aproximadamente 600 asientos, es subterráneo y se llega a él mediante un escalera de baldosas descendentes. Las columnas se usan para soportar a la vez la zona del palco y la bóveda, restringiendo la visibilidad de muchos de los asientos interiores.

El teatro fue diseñado por Thomas Verity y abierto como un teatro el 21 de marzo de 1874, aunque los planes originales consistían en convertirlo en una sala de conciertos. En 1883 fue forzado a cerrar para mejorar la ventilación y para remplazar las lámparas de gas por luces eléctricas, y fue reabierto al año siguiente. El teatro cerró en 1989 y fue restaurado extensivamente, reabriendo en Octubre de 1992.

Criterion Theatre ha sido el hogar de la Reduced Shakespeare Company desde 1995The Reduced Shakespeare Company es una compañía de actores que interpretan unsubtle, fast-paced, seemingly highly-improvisational comedies presenting ludicrously condensed versions of huge topics. Su trabajo más renombrado es The Complete Works of William Shakespeare (abridged)Works es ahora London’s longest-running comedy, where a pastiche of 37 of Shakespeare’s obras is performed en 97 minutos. During much of the year Works is performed at the Criterion. The Criterion Theatre regularly plays host to East 15 Acting School‘s annual student showcases.

London Pavilion

En la cara noreste de Piccadilly Circus, en la esquina situada entre Shaftesbury Avenue y Coventry Street, se encuentra el London Pavilion. El primer edificio en llevar este nombre fue construido en 1859, y era un music hall. En 1885, Shaftesbury Avenue fue construida en donde se encontraba Pavilion. Un nuevo London Pavilion fue construido, el cual también era utilizado como un music hall. En 1923, se instalaron anuncios eléctricos en la fachada del edificio.

En 1934, el edificio experimentó una alteración estructural significativa y fue reconvertido en una sala de cine. En 1986, el edificio fue remodelado, preservando la fachada de 1885, y convertido en un lugar de compras. En 2000, el edificio se unió con el vecinoTrocadero Centre, y la señal del edificio fue modificada en 2003 a “London Trocadero”. El sótano del edificio conecta con la estación de metro de Piccadilly Circus.

Tiendas importantes

La tienda más importante anteriormente Tower Records, ahora adquirida por Virgin Megastore, se encuentra en Number 1 Piccadilly, en la cara oeste entre Regent Street yPiccadilly, directamente de cara a Piccadilly Circus. Hay una salida directa a la estación de metro en la planta sótano. La tienda que hace competencia, HMV también tiene un acceso dentro del London Trocadero.

Lillywhites es la mayor tienda al pormenor de equipamiento deportivo localizada en la cara sur, cercana a la fuente de Shaftesbury. Fue movida a su lugar actual en 1925.

Estación de metro y la Línea Piccadilly

La estación de metro de Piccadilly Circus del Metro de Londres se encuentra directamente bajo Piccadilly Circus en sí mismo, con entradas en cada esquina. Es una de las pocas estaciones que no tienen edificios asociados y es completamente subterránea. Es por sí mismo un edificio destacado de Grado 2.

La estación se encuentra en la Piccadilly Line entre Green ParkLeicester Square, y la Bakerloo Line entre Charing CrossOxford Circus.

Metronet, una de los tres operadores privados del Metro de Londres bajo un acuerdo mediante una sociedad concertada, está invirtiendo unos 14 millones de libras en restaurar la estación de Picadilly Circus. Las obras están previstas para empezar en marzo de 2005 y serán completadas en la primavera de 2007. La mayoría de las mejoras planificadas incluyen una nueva planta y finales de pared, un nuevo sistema CCTV, nuevos puntos de ayuda, una nuevo sistema público de dirección, nuevos paneles electrónicos de información, lugares de asiento mejorados, medidas de impermeabilización, mejoras para asistir a los discapacitados visuales y mejoras en la iluminación. Las escaleras mecánicas serán reemplazadas.

Piccadilly Circus en la cultura popular

La frase, “es como Piccadilly Circus,” es comúnmente usada en el Reino Unido para referirse a un lugar o situación donde mucha gente se encuentra. Se ha dicho que una persona que permanezca lo suficiente en Piccadilly Circus se topará finalmente con toda la gente que conozca. En los Estados Unidos, podría ser el equivalente a “es comoGrand Central Station“.

En el argot gay, Piccadilly Circus también se denomina ‘pick-a-willy’ (traducido literalmente ‘toma un pene’) porque es una localización popular para encontrar prostitutos gay.

Piccadilly Circus es una canción de éxito de la cantante sueca Pernilla Wahlgren de 1985. La banda punk Stiff Little Fingers de Irlanda del Norte tiene una canción diferente del mismo nombre de su álbum de 1981 Go For It, una historia real acerca de un amigo suyo que migró de Londres para escapar de Los Problemas de Belfast únicamente para ser apuñalado por extranjeros en Piccadilly Circus. Un álbum recopilatorio lanzado en 1996 de la banda pop/rock británica Squeeze fue titulado Piccadilly Collection y mostraba una imagen de Piccadilly Circus en su portada.

Piccadilly Circus (1912) es el nombre y sujeto de un cuadro por el artista británico Charles Ginner, y forma parte de la colección Tate BritainPágina web de Tate Gallery enPiccadilly Circus

El fotógrafo Paul McCarthy también publicó una edición de dos volúmenes de 320 páginas de fotografías con el nombre de Piccadilly Circus. el volumen contiene una documentación extensa acerca de las actuaciones libres de McCarthy y las instalaciones superiores.

La ficción interactiva de 1980, aventuras de texto, o videojuego Philosopher’s Quest incluye una localización descrita como “una unión de varios pasajes. El área entera se asemeja a Piccadilly Circus.”

Piccadilly Circus es también el nombre de un pub club basado en TorontoOntarioCanadá.

Es también el nombre de una banda japonesa.

La canción de los Dire Straits “Wild West End” trata acerca de la zona cercana a Piccadilly.

La canción de los Morrissey Piccadilly Palare del álbum “Bona Drag” cuenta la vida de prostitutos empleando el uso de “palare” (deletreado alternativamente, ‘polari’), argot usado por esta subcultura y por hombres gay generalmente. Un último verso: “Around the centre of town/is where I belong/am I really doing wrong?” (“Alrededor del centro de la ciudad/es donde pertenezco/¿Me estoy equivocando realmente?”)

La banda belga Hooverphonic también ha mencionado Piccadilly; esto en su canción “Club Montepulciano” del álbum Blue Wonder Power Milk (Epic, 1998).

En la canción de Bob marley and the Wailers “Kinky Reggae” se menciona al Piccadilly circus en un punto de la canción, haciendo referencia al periodo de tiempo que paso en Londres exiliado de Jamaica.

Description

Piccadilly Circus is a famous road junction and public space of London‘s West End in the City of Westminster, built in 1819 to connect Regent Street with the major shopping street of Piccadilly. In this context a circus, from the Latin word meaning a circle, is a circular open space at a street junction. [1]Coordinates51°30′36″N 0°8′4″W

It now links directly to the theatres on Shaftesbury Avenue as well as the HaymarketCoventry Street (onwards to Leicester Square), and Glasshouse Street. The Circus is close to major shopping and entertainment areas in the heart of the West End. Its status as a major traffic-intersection has made Piccadilly Circus a busy meeting place and a tourist attraction in its own right.

The Circus is particularly known for its video display and neon signs mounted on the corner building on the northern side, as well as the Shaftesburymemorial fountain and statue of an archer popularly known as Eros (sometimes called The Angel of Christian Charity, but intended to be Anteros). It is surrounded by several noted buildings, including the London Pavilion and Criterion Theatre. Directly underneath the plaza is Piccadilly Circus London Underground station.

History

Piccadilly Circus connects to Piccadilly, a thoroughfare whose name first appeared in 1626 as Pickadilly Hall, named after a house belonging to one Robert Baker, a tailor famous for selling piccadills or piccadillies, a term used for various kinds of collars. The street was known as Portugal Street in 1692 in honour of Catherine of Braganza, thequeen consort of King Charles II of England, but was known as Piccadilly by 1743. Piccadilly Circus was created in 1819, at the junction with Regent Street, which was then being built under the planning of John Nash on the site of a house and garden belonging to a Lady Hutton. The circus lost its circular form in 1886 with the construction of Shaftesbury Avenue.

The junction has been a very busy traffic interchange since construction, as it lies at the centre of Theatreland and handles exit traffic from Piccadilly, which Charles Dickens, Jr (Charles C. B. Dickens, son of Charles Dickens) described thusly in 1879: “Piccadilly, the great thoroughfare leading from the Haymarket and Regent-street westward to Hyde Park-corner, is the nearest approach to the Parisianboulevard of which London can boast.”

The Piccadilly Circus tube station was opened March 10, 1906 on the Bakerloo Line, and on the Piccadilly Line in December of that year. In 1928, the station was extensively rebuilt to handle an increase in traffic.

The intersection’s first electric advertisements appeared in 1910, and from 1923 electric billboards were set up on the facade of the London Pavilion. Traffic lights were first installed in August 3, 1926 at the junction.

At the start of the 1960s, it was determined that the Circus needed to be redeveloped to allow for greater traffic flow. In 1962, Lord Holfordpresented a plan which would have created a “double-decker” Piccadilly Circus, with a new pedestrian concourse above the ground-level traffic. This concept was kept alive throughout the rest of 1960s, before eventually being killed off by Sir Keith Joseph and Ernest Marplesin 1972; the key reason given was that Holford’s scheme only allowed for a 20% increase in traffic, and the Government required 50%.

The Holford plan is referenced in the short-form documentary film “Goodbye, Piccadilly”, produced by the Rank Organisation in 1967. Piccadilly Circus has since escaped major redevelopment, apart from extensive ground-level pedestrianisation around its south side in the 1980s.

The Shaftesbury Memorial Fountain in Piccadilly Circus was erected in 1893, to commemorate the philanthropic works of Anthony Ashley Cooper, 7th Earl of Shaftesbury. During the Second World War, the statue atop the Shaftesbury Memorial Fountain was removed, and was replaced by advertising hoardings. It was returned in 1948. When the Circus underwent reconstruction work in the late 1980s, the entire fountain was moved from the centre of the junction at the beginning of Shaftesbury Avenue to its present position at the south-western corner.

Location and sights

Piccadilly Circus is surrounded by several major tourist attractions, including the Shaftesbury Memorial, Criterion Theatre, London Pavilion and several major retail stores. Numerous nightclubs and bars are located in the area and neighbouring Soho, including the former Chinawhite club.

Neon signs

Piccadilly Circus used to be surrounded by illuminated advertising hoardings on buildings, starting in the early 1900s,[citation needed] but only one building now carries them, the one in the north-western corner between Shaftesbury Avenue and Glasshouse Street. The site is unnamed (usually referred to as Monico after the Café Monico which used to be on the site); its addresses are 44/48 Regent Street, 1/6 Sherwood Street, 17/22 Denman Street and 1/17 Shaftesbury Avenue, and has been owned by property investorLand Securities Group since the 1970s.

The earliest signs used incandescent light bulbs, these were replaced with neon lamps, as well as moving signs (there was a large Guinness clock at one time). From December 1998 digital projectors were briefly used for the Coke sign [1], while the early 2000s have seen a gradual move to LED displays. The number of signs has reduced over the years as the rental costs have increased.

As of 2008, the site has six illuminated advertising screens above three large retail units, facing Piccadilly Circus on the north side, occupied by Boots, and GAP and a mix of smaller retail, restaurant and office premises fronting the other streets. A Burger King located under the Samsung advert which had been previously a Wimpy Bar until the late 1980s had closed in early 2008 and has now been converted into a Barclays Bank.

Coca-Cola has had a sign at Piccadilly Circus since 1955. The sign dates from September 2003, when the previous digital projector board and the site formerly occupied byNescafé was replaced with a state-of-the-art LED video display that curves round with the building. On November 23 2007 the very first film was broadcast through the board.Paul Atherton‘s film The Ballet of Change: Piccadilly Circus was allowed five minutes to show the first non-commercial film depicting the history of Piccadilly Circus and the lights. The former Nescafé advert site had also been occupied by a neon advertisement for Fosters until about 1999 and for three months in 2002 between the display of the Nescafé advert and the enlarged Coca Cola advert this part of Piccadilly Circus had featured the quote “Imagine all the people living life in peace” by Beatle John Lennon. This was paid for by his wife Yoko Ono who spent an estimated £150,000 to display an advert at this location. [2]

Sanyo‘s sign is the oldest out of the six, having been installed in the late 1980s and remaining unchanged ever since. However, earlier Sanyo signs with older logos have occupied that position since at least 1980.

TDK replaced the space formerly occupied by Kodak in 1990. Their sign has remained almost unchanged since, although in 2001 the colour of the background lamps were changed from green to blue, and the words ‘Audio & Video Tape’ and ‘Floppy Disks’ under the logo was removed.

McDonald’s added a sign in the mid-1980s, replacing one for BASF. In 2001 the sign was changed from neon to an animated LED screen, which was further changed to a bigger, brighter LED screen in 2008.

Samsung replaced a sign for Panasonic in November 1994 [3], and the sign was upgraded from neon to LED in 2005.

Piccadilly Lite was added on 3 December 2007, placed under the Samsung and McDonald’s signs. This is an LED screen that allows other companies to advertise for both short and long term leases, increasing the amount of advertising space but using the same screen for multiple brands. It replaced Budweiser[4]

The British mobile telephony company Vodafone used to have a neon sign installed on the roof of Coventry House, which diagonally faces Piccadilly Circus. In addition to the logo of the company, the sign displayed personal messages that could be submitted on a special website and displayed at a certain time and date. As of February 2007, this has been replaced by a new, larger LED video-advertising display for LGE, the British arm of South Korean electronics group LG. The new display also incorporates a scrolling ticker of Sky News headlines.

On special occasions the lights are switched off, such as the deaths of Winston Churchill in 1965 and Diana, Princess of Wales in 1997. On 21 June 2007 they were switched off for 1 hour as part of the Lights Out London campaign.[2]

Shaftesbury Memorial and the Statue of Anteros

At the south-western side of the Circus, moved after World War II from its original position in the centre, stands the Shaftesbury Monument Memorial Fountain, erected in 1892-1893 to commemorate the philanthropic works of Lord Shaftesbury, who was a famous Victorian politician and philanthropist.

The monument is topped by Alfred Gilbert‘s winged nude statue of an archer, sometimes referred to as The Angel of Christian Charity and popularly known as Eros after the mythical Greek God of Love. The statue has become a London icon: a graphical illustration of it is used as the symbol of the Evening Standard newspaper, and appears on its masthead.

The use of a nude figure on a public monument was controversial at the time of its construction, but it was generally well-received by the public. The Magazine of Artdescribed it as, “…a striking contrast to the dull ugliness of the generality of our street sculpture, … a work which, while beautifying one of our hitherto desolate open spaces, should do much towards the elevation of public taste in the direction of decorative sculpture, and serve freedom for the metropolis from any further additions of the old order of monumental monstrosities.”

The statue was the first in the world to be cast in aluminium and is set on a bronze fountain, which itself inspired the marine motifs that Gilbert carved on the statue.

The statue is generally believed to depict Eros, but was intended to be an image of his twin brother, Anteros, as confirmed by the contemporary records of Westminster City Council[citation needed]. The sculptor Alfred Gilbert had already sculpted a statue of Anteros, and when commissioned for the Shaftesbury Memorial Fountain, chose to reproduce the same subject, who as ‘The God of Selfless Love’ was deemed to suitably represent the philanthropic 7th Earl of Shaftesbury. Gilbert described Anteros as portraying ‘reflective and mature love, as opposed to Eros or Cupid, the frivolous tyrant.’ The model for the sculpture was Gilbert’s studio assistant, a 16 year-old Italian,Angelo Colarossi (born 1875).[3]

Where Anteros originally pointed his bow is the subject of two urban myths. The first is that the Archer is aiming up Shaftesbury Avenue. Sometimes the story goes that this was a visual pun to commemorate the great philanthropist. If the archer were to release his arrow, its shaft would bury itself in Shaftesbury Avenue. The other is that the arrow is pointing to the Earl’s country seat in Wimborne Saint Giles, Dorset. However the 1896 photographs (on this page) of the circus taken only three years after the statue’s erection clearly shows the arrow pointing in a different direction down Lower Regent Street aptly towards Parliament. This proven by the position relative to the statue of Shaftesbury Avenue, the London Pavilion and the Criterion Theatre.

When the memorial was unveiled, there were numerous complaints. Some felt it was sited in a vulgar part of town (the theatre district) and others felt that it was too sensual as a memorial for a famously sober and respectable Earl. Some of the objections were tempered by renaming the statue as The Angel of Christian Charity[citation needed], which was the nearest approximation that could be invented in Christian terms for the role Anteros played in the Greek pantheon. However the name never became widely known, and the original name came back, erroneously under the shortened form Eros, signifying the God of Sensual Love; quite inappropriate to commemorate the Earl, but just right to signify the carnal neighbourhood of London, into which Soho had developed.

Criterion Theatre

Main article: Criterion Theatre

The Criterion Theatre, a Grade II* listed building, stands on the south side of Piccadilly Circus. Apart from the box office area, the entire theatre, with nearly 600 seats, is underground and is reached by descending a tiled stairway. Columns are used to support both the dress circle and the upper circle, restricting the views of many of the seats inside.

The theatre was designed by Thomas Verity and opened as a theatre on March 21, 1874, although original plans were for it to become a concert hall. In 1883 it was forced to close to improve ventilation and to replace gaslights with electric lights, and was reopened the following year. The theatre closed in 1989 and was extensively renovated, reopening in October 1992.

London Pavilion

Main article: London Pavilion

On the north-eastern side of Piccadilly Circus, on the corner between Shaftesbury Avenue and Coventry Street, is the London Pavilion. The first building bearing the name was built in 1859, and was a music hall. In 1885, Shaftesbury Avenue was built through the former site of the Pavilion and a new London Pavilion was constructed, which also served as a music hall. In 1923, electric billboards were erected on the side of the building.

In 1934, the building underwent significant structural alteration, and was converted into a cinema. In 1986, the building was rebuilt, preserving the 1885 facade, and converted into a shopping arcade. In 2000, the building was connected to the neighbouring Trocadero Centre, and signage on the building was altered in 2003 to read “London Trocadero.” The basement of the building connects with Piccadilly Circus tube station.

Major shops

The former Zavvi (formerly known as Virgin Megastore) flagship store, previously owned by Tower Records was located at Number 1 Piccadilly before it went intoadministration. Number 1 Piccadilly is empty, the unit is located on the west side between Regent Street and Piccadilly, directly facing Piccadilly Circus. Before being Tower Records this was the location of the Swan and Edgar department store. In June 2009, it was revealed by the current leaseholders of 1 Piccadilly Circus (Standard Life Investments) that the new retail tenant for the place will be The Sting, a fashion department store popular in the Netherlands, Germany, and Belgium. They plan to open in Spring 2010.[5]

Lillywhites is a major retailer of sporting goods located on the south side, next to the Shaftesbury fountain. It moved to its present site in 1925. Lillywhites is popular with tourists and they regularly offer sale items, including international football jerseys up to 90% off. Nearby Fortnum and Masons is often considered to be part of the Piccadilly Circus shopping area and is known for its expansive food halls.[4]

Underground station and the Piccadilly Line

Main article: Piccadilly Circus tube station

The Piccadilly Circus station on the London Underground is located directly beneath Piccadilly Circus itself, with entrances at every corner. It is one of the few stations which have no associated buildings above ground and is fully underground. It is itself a Grade 2 listed building.

The station is on the Piccadilly Line between Green Park and Leicester Square, and the Bakerloo Line between Charing Cross and Oxford Circus.

Metronet, until 2008 one of the two private maintenance companies for the London Underground under a public-private partnership arrangement, refurbished Piccadilly Circus station with work starting in March 2005 and completed in spring of 2007. Major improvements included new floor and wall finishes, a new CCTV system, new help points, a new public address system, new electronic information displays and clocks, improved platform seating, waterproofing measures, measures to assist visually impaired passengers and improved lighting. Escalators were also replaced.

In popular culture

The phrase “it’s like Piccadilly Circus” is commonly used in the UK to refer to a place or situation which is extremely busy with people. It has been said that a person who stays long enough at Piccadilly Circus will eventually bump into everyone they know. Probably because of this connection, during World War II, “Piccadilly Circus” was the code name given to the Allies’ D-Day invasion fleet’s assembly location in the English Channel.[5]

Piccadilly Circus has inspired artists and musicians. Piccadilly Circus (1912) is the name and subject of a painting by British artist Charles Ginner, part of the Tate Britaincollection. Sculptor Paul McCarthy also has a 320-page two-volume edition of video stills by the name of Piccadilly Circus.

“Piccadilly Circus” is the name of Swedish singer Pernilla Wahlgren‘s hit song from 1985. Northern Irish punk band Stiff Little Fingers had a different song of the same name from their 1981 album Go for It, a true story about a friend of theirs migrating to London to escape The Troubles of Belfast only to be stabbed by strangers in Piccadilly Circus. A compilation album from the British pop/rock band Squeeze released in 1996 was titled Piccadilly Collection and showed a picture of Piccadilly Circus on its cover.

The Dire Straits song “Wild West End” is about the area around Piccadilly. The Morrissey song “Piccadilly Palare” from the album Bona Drag recounts the life of male prostitutes by employing the use of “palare” (alternatively spelled ‘polari‘), argot used by this subculture and by gay men generally. A lost verse: “Around the centre of town/is where I belong/am I really doing wrong?” Jethro Tull mention Piccadilly Circus in “Mother Goose” on the album Aqualung: “And a foreign student said to me/was it really true there are elephants and lions too/in Piccadilly Circus?”

Bob Marley makes mention of Piccadilly Circus in his song “Kinky Reggae” on the album Catch A FireThe Sundays mention Piccadilly Circus in their song “Hideous Towns” on their 1990 album Reading, Writing, and Arithmetic.

Stormbreaker, the first novel in the bestselling Alex Rider series by Anthony Horowitz, featured many major landmarks in London, one of them Piccadilly Circus. The main characters race down the circus on horseback.

In the film Wayne’s World 2, Wayne and Garth made a trip to London and were disappointed to find out that Piccadilly Circus was not an actual circus.

In the film Austin Powers, Piccadilly Circus is the location of Dr Evil’s lair during “the swinging 60s”. Austin Powers confronts Dr Evil at the “The Electric Pussycat” nightclub which hides a rocketship in the shape of a Big Boy statue on the rooftop of a Piccadilly Circus building.

Piccadilly Circus was the final action scene in John Landis’ 1981 werewolf classic, An American Werewolf in London. David Naughton’s character, David Kessler aka the werewolf, makes his final transformation in an adult theatre in Piccadilly Circus and shortly after, chaos erupts when he escapes the theatre and sets off a chain reaction of car crashes.

In the film 28 Days Later, main character Jim is seen walking past Piccadilly Circus and noticing a board with “missing persons” flyers over it. The board is located around the memorial fountain.

In Doctor Who episodes, Rose and Last of the Time Lords, Piccadilly Circus is seen.

Comentarios»

1. ES Schneider - octubre 20, 2011

Articulo muy completo sobre Piccadilly Circus, gracias!

2. Fitness Options - octubre 24, 2011

Buenas fotos de la historia de este lugar, saludos!


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